Geldig voor vervoer binnen Nederland
Algemene Vervoercondities 2002 (AVC 2002)
De Algemene Vervoercondities 2002 zijn gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbank te Amsterdam en Rotterdam.
In deze voorwaarden wordt verstaan:
1. Vervoerovereenkomst: de overeenkomst waarbij de vervoerder zich ertoe verbindt om de afzender om het vervoer van goederen over de weg.
2. Afzender: de partij met wie de vervoerder. Vermelding van een afzender op de vrachtbrief houdt niet automatisch in dat de wederpartij van de vervoerder zo genoemd is.
3. Geadresseerde: de persoon onder de vervoerovereenkomst jegens de vervoerder recht heeft op aflevering van de goederen.
4. De vrachtbrief: het document in drie originele exemplaren, waarvan één exemplaar (bewijs van ontvangst) is bestemd voor de afzender, een exemplaar (bewijs van aflevering) is voor de vervoerder en een exemplaar is bestemd voor de geadresseerde.
5. Help Personen: ondergeschikten van de vervoerder alsmede personen van wier diensten de vervoerder uit hoofde van het contract van toepassing vervoer.
6. Onder overmacht wordt verstaan omstandigheden, op voorwaarde dat een zorgvuldig vervoerder niet heeft kunnen vermijden en voor zover zulk een vervoerder niet in staat is om de gevolgen te voorkomen.
7. Vertraging Schade: geldelijke schade als gevolg van een vertraagde levering van goederen.
8. Schrijven: schriftelijk of elektronisch.
9. BW: Burgerlijk Wetboek.
10. CMR: het verdrag betreffende de overeenkomst tot internationaal vervoer van goederen over de weg (Genève 1956), zoals aangevuld door het protocol van 1978.
11. Algemene Ferry en Beurtvaartcondities: Algemeen Veer Booten Beurtvaartcondities, laatste versie, gedeponeerd door sVa / Stichting Vervoeradres ter griffie van de Arrondissementsrechtbank te Amsterdam en Rotterdam.
12. Algemene Opslag Voorwaarden: Algemene Opslag, laatste versie, gedeponeerd door sVa / Stichting Vervoeradres ter griffie van de Arrondissementsrechtbank te Amsterdam en Rotterdam.
1.Indien gegevens, waaronder die met betrekking tot de vrachtbrief, langs elektronische weg worden uitgewisseld, zullen partijen in geval van onderlinge geschillen de toelaatbaarheid van elektronische berichten als bewijsmiddel niet betwisten.
2.Elektronische berichten hebben dezelfde bewijskracht als geschriften, tenzij deze berichten niet op het tussen partijen overeengekomen formaat en niveau van beveiliging alsmede niet op de overeengekomen wijze zijn verzonden, opgeslagen en geregistreerd.
De Algemene Vervoercondities zijn van toepassing op de vervoerovereenkomst van zaken over de weg; indien de CMR van toepassing is, zijn de Algemene Vervoercondities aanvullend van toepassing.
Een handeling of een nalaten van wie ook, behalve van de vervoerder zelf, geschied hetzij met het opzet de schade te veroorzaken, hetzij roekeloos en met de wetenschap dat die schade er waarschijnlijk uit zou voortvloeien, ontneemt de vervoerder niet het recht zich op enige uitsluiting of beperking van zijn aansprakelijkheid te beroepen.
Zowel de afzender als de geadresseerde heeft jegens de vervoerder het recht aflevering van zaken overeenkomstig de op de vervoerder rustende verplichtingen te vorderen.
De vervoerder behoudt onder de toepassing van deze condities zich het recht voor: a)de zaken in of door middel van die vervoermiddelen te vervoeren, welke hem dienstig zullen voorkomen en de zaken zonodig te bewaren in zodanige vervoermiddelen, bergruimten of opslagplaatsen, als hij zal goedvinden, onverschillig of deze vervoermiddelen, bergruimten of opslagplaatsen aan de vervoerder of aan derden toebehoren; b)de te volgen route vrijelijk te bepalen, mitsdien ook van de gebruikelijke route af te wijken.Hij is tevens gerechtigd die plaatsen aan te doen, waarvan hij dit voor de uitoefening van zijn bedrijf wenselijk acht.
Wanneer afzender en vervoerder overeenkomen dat de vervoerder voorafgaand aan of tijdens het overeengekomen vervoer dan wel na afloop van het vervoer de zaken in opslag zal nemen, geschiedt deze opslag onder toepasselijkheid van de Algemene Opslagvoorwaarden. Afzender en vervoerder worden dienovereenkomstig aangemerkt als bewaargever respectievelijk bewaarnemer.
Indien zaken niet zijn afgeleverd binnen dertig dagen na de dag, waarop zij ten vervoer werden aangenomen en het onbekend is waar zij zich bevinden worden zij als verloren aangemerkt. Indien binnen één jaar nadat de vervoerder aan degene, die jegens hem recht op aflevering van zaken heeft, schadevergoeding heeft uitgekeerd terzake van het niet afleveren van deze zaken, deze zaken of enige daarvan alsnog onder de vervoerder blijken te zijn (gekomen), is de vervoerder verplicht de afzender of de geadresseerde, die jegens hem daartoe schriftelijk het verlangen uitte, van deze omstandigheid schriftelijk op de hoogte te stellen en heeft de afzender respectievelijk de geadresseerde gedurende dertig dagen na ontvangst van deze mededeling het recht tegen verrekening van de door hem ontvangen schadevergoeding alsnog aflevering van deze zaken te verlangen. Hetzelfde geldt, indien de vervoerder terzake van het niet afleveren geen schadevergoeding heeft uitgekeerd, met dien verstande dat de termijn van één jaar begint met de aanvang van de dag volgende op die, waarop de zaken hadden moeten zijn afgeleverd.Wanneer de afzender respectievelijk de geadresseerde van zijn recht geen gebruik maakt, geldt het in artikel 21 bepaalde.
Partijen zijn over een door hen verschuldigd bedrag wettelijke rente verschuldigd op voet van art.6:119 BW.
1. Alle op de vervoerovereenkomst gegronde of met die overeenkomst verband houdende rechtsvorderingen verjaren door verloop van een jaar.
2. Voorzover een vervoerder verhaal zoekt op een persoon van wiens diensten de vervoerder ter uitvoering van de vervoerovereenkomst gebruik heeft gemaakt voor hetgeen door hem aan de afzender of de geadresseerde is verschuldigd, begint vanaf het moment als bepaald in art.8:1720 lid 1 BW, een nieuwe termijn van verjaring welke termijn drie maanden beloopt.
Alle uit of in verband met de vervoerovereenkomst voortvloeiende geschillen kunnen worden onderworpen aan arbitrage overeenkomstig het reglement van de Stichting Arbitrage voor Logistiek, gevestigd te 'sGravenhage. Toelichting Op initiatief van de in sVa /Stichting Vervoeradres samenwerkende ondernemersorganisaties EVO, Koninklijk Nederlands Vervoer, Nederlandsch Binnenvaartbureau en Transport en Logistiek Nederland is een scheidsgerecht in het leven geroepen onder de naam Stichting Arbitrage voor Logistiek, gevestigd te 'sGravenhage, telefoon:070 30 66 767, fax:07035 120 25, e.mail:sal@tmsbv.nl., internet:www.arbitragelogistiek.nl Indien men voor het beslechten van geschillen, voortvloeiende uit overeenkomsten waarop de Algemene Vervoercondities 2002 van toepassing zijn, gebruik wenst te maken van dit scheidsgerecht kan men de volgende arbitrageclausule opnemen in dergelijke overeenkomsten: “Alle uit of in verband met de vervoerovereenkomst voortvloeiende geschillen worden onderworpen aan arbitrage overeenkomstig het Reglement van de Stichting Arbitrage voor Logistiek, gevestigd te 'sGravenhage.Voorzover de CMR op de onderhavige vervoerovereenkomst van toepassing is zullen arbiters dienovereenkomstig de CMR toepassen.”